تجربیات برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از شیمی درمانی

هر سال بیش از ۱۴ میلیون نفر مبتلا به سرطان تشخیص داده می شود. در میان آنها ۱۱،۰۰۰ زنان در بریتانیا مبتلا به سرطان پستان هستند. با این حال، با وجود این اعداد و ارقام شگفت انگیز، صحبت در مورد واقعیت سرطان یک تابو باقی مانده است. همه ترجیح می دهند در این باره صحبت نکنند. سرطان مشکل پیچیده ای است و گاهی نیز مراحل درمان پیچیده ای دارد. یکی از درمان موثر برای سرطان شیمی درمانی است. اما وقتی حرف این درمان پیش می آید همه تصور می کنند قرار است موهایشان بریزد و طاس شوند. این در حالی است که شیمی درمانی یکی از موثرترین درمان ها برای سرطان است و ارزش ریختن موها را دارد. برای این که ترس شما از شیمی درمان بریزد و با مشکلات احتمالی پس از آن آشنا شوید تصمیم گرفتیم تا تجربیات برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از شیمی درمانی را در ادامه مطرح کنیم. با ما همراه شوید.

سرطان پستان پس از شیمی درمانی

گرگرفتگی و زخم های دهان

اولین دوز از شیمی درمانی برای من بدترین بود. احساس خستگی و تهوع پس از آن به کنار، گرگرفتگی را هم تجربه کردم. این گرگرفتگی در شب شدیدتر می شد. در کنار این موارد زخم های دهان نیز مشاهده شد. مچ پاییم نیز همیشه درد می کرد اما معمولا در طول روز درد کمتری داشت.

بی خوابی ۴ روزه

اثرات استروئید کاملا در من مشهود بود. خستگی بیش از حد که از آن متنفر بودم به سراغم آمد. استروئید به مدت چهار روز خواب را از چشمانم گرفت.

میگرن

در طول شیمی درمانی، الگوی معمول من این بود که چند ساعت یک سردرد میگرن عجیب داشتم. این درد در طول روز کمی بهتر بود. اما درکنار آن در روز حملات گرگرفتگی داشتم.

تجربیات برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از شیمی درمانی
تجربیات برخی از بیماران مبتلا به سرطان پستان پس از شیمی درمانی

سردی دهان و سوزش پا

با فاز دوم شیمی درمانی، احساس کردم بدتر شدم. آن چند روز علائمی مانند سرد شدن و سوزش دهان، ناخن درد و پا درد را داشتم. که پس از یک هفته کمتر شدند.

مو های حساس به لمس

علاوه بر از دست دادن مو، فولیکول های مو هایم واقعا حساس به لمس شده بودند. این برایم شگفت انگیز بود. وریدها در بازوی من به تدریج حساس تر و احساس سوزن سوزن شدن داشتند.

تغییر ذائقه

برایم عجیب بود که پس از شیمی درمانی از غذاهایی که قبلا دوست داشتم متنفر شده بودم. غذاهای سرد برایم بسیار خوشمزه تر از غذاهای گرم بود.

ورزش

شنا کردن پس از شیمی درمانی حس عجیبی به من می دهد. انرژی فراوانی را از شنا کردن علی الخصوص در دریا دریافت می کنم.