آیا پریود شدن و خونریزی در بارداری ممکن است؟

آیا پریود شدن و خونریزی در بارداری ممکن است؟

آیا خونریزی در بارداری ممکن است؟ این سوال اکثر خانم ها است. پاسخ کوتاه این است که واقعا نه. وقوع دوره قاعدگی و بارداری با یکدیگر و به طور همزمان ممکن نیست.

خونریزی در بارداری و عوامل خطر

هنگامی که بدن شما شروع به تولید هورمون بارداری گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) می کند، دوره قاعدگی متوقف می شود. با این حال، ممکن است شما با نزدیک شدن به دوره قاعدگی در زمان بارداری احساس و حالت های مربوط به آن زمان را داشته باشید. هر چند کارشناسان مطمئن نیستند که چرا این اتفاق می افتد، اما ممکن است این موضوع به این علت باشد که هومون ها قاعدگی در تلاش برای شکست هورمون های بارداری هستند که حالا دیگر به جای آن ها در سرتا سر بدن گسترده شده اند. به همین دلیل خونریزی در اوایل بارداری شایع است.

آیا پریود شدن و خونریزی در بارداری ممکن است؟
آیا پریود شدن و خونریزی در بارداری ممکن است؟

خونریزی ممکن است زمانی که تخمک به دیواره رحم می چسبد و به اصطلاح لانه گزینی می کند نیز اتفاق افتد. این اتفاق در دوران بارداری نزدیک به دوره قاعدگی شما به وقع می پیوندد. با این حال طبیعی است که در این زمان شما لکه بینی یا خونریزی داشته باشید. اگر دچار چنین حالتی شد با پزشک خود صحبت کنید زیرا خونریزی گاهی اوقات می تواند دلیلی برای نگرانی باشد. متاسفانه، گاهی اوقات خونریزی ممکن است اولین نشانه از سقط جنین باشد. اگر چنین باشد علاوه بر خونریزی در بارداری حالات دیگر مانند درد شکم و گرفتگی کمر را نیز با شدت زیادی حس خواهید کرد. اگر خونریزی شدید تیره و یا آبکی همراه با درد شکم علی الخصوص در یک طرف داشتید، پزشک خود را مطلع کنید زیرا ممکن است حاملگی خارج رحمی داشته باشید، که نیاز به درمان سریع دارد.

اگر حالات خاصی همراه با خونریزی کم در اوایل بارداری وجود داشت به احتمال زیاد جای نگرانی وجود ندارد. ممکن است برای اطمینان بیشتر پزشک آزمایش خون تجویز کند تا سطح هورمون های بدنتان را بسنجد یا سونوگرافی را ترجیح دهد. مشکل دیگری که خونریزی در بارداری آن را مشکل می کند تعیین زمان دقیق زایمان است. پزشکان معمولا برای تعیین تاریخ دقیق، اولین روز از آخرین دوره قاعدگی مادر را در نظر می گیرند. در صورتی که شکی در مورد سن بارداری وجود داشته باشد اندازه رحم می تواند آن را مرتفع سازد. انجام سونوگرافی در هفته دهم و سیزدهم نیز از جمله دقیق ترین راه ها محاسبه موعد زایمان است.