مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان

سرطان پستان یکی از سرطان های شایع و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان آمریکایی است. خوشبختانه با تغییر در رژیم غذایی می توانید خطر ابتلا به این بیماری را تا حدود زیادی کاهش دهید. محققان مرکز Cancer research در بریتانیا اعلام کرده اند که اگر عادت های غذایی خود را تغییر دهید می توانید از بدن در برابر ۹ سرطان از ۱۰۰ سرطان شایع پیشگیری کنید. شواهد در دسترس، در مورد پتانسیل ضد سرطانی برخی از مواد غذایی خاص به سرعت در حال افزایش است. در ادامه این مطلب مجله گل گیس به مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان اشاره می کنیم.

وزن متعادل همراه با خوردن غذاهای سالم، عامل دیگری است که می تواند خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها را کاهش دهد. با تغییر در رژیم غذایی خود، به احتمال زیاد می توانید وزن خود را نیز تحت تاثیر قرار دهید و BMI خود را در محدوده سالم نگه دارید.

سرطان پستان و رژیم غذایی

دانشمندان به مطالعه بر روی نقش رژیم غذایی در ایجاد سرطان پرداخته اند. متاسفانه تعیین یک عامل واحد که ارتباط مستقیمی با ایجاد سرطان داشته باشد امکان پذیر نیست. مطالعات مختلف همیشه نتایج مشابه ای را به دست نمی آورند و در این زمینه تحقیقات متناقضی وجود دارد.

با این حال، برخی از سرنخ ها نشان می دهند که بین رژیم غذایی و رشد سرطان پستان ارتباطی وجود دارد. به عنوان مثال، زنان ژاپنی نسبت به زنان آمریکایی شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پستان دارند. اما اگر آنها به ایالات متحده مهاجرت کنند، شانس آن ها برای ابتلا به این بیماری برابر با همتایان آمریکایی خود می شود. یکی از واضح ترین تغییراتی که در این زنان ایجاد می شود، غذاهایی است که مصرف می کنند. در آمریکا ماهی و سبزیجات در رژیم غذایی ژاپنی با غذاهای فرآوری شده و قندها جایگزین می شوند. به نظر می رسد که تغییر در رژیم غذایی باعث می شود که ژاپنی ها مهاجر بیشتر به این بیماری مرگبار حساس شوند.

محققان معتقدند که هیچ ماده مغذی وجود ندارد که به شما در محافظت ۱۰۰ درصدی از بدن در برابر سرطان سینه کمک کند. بلکه معمولا ترکیبی از مواد غذایی مختلف هستند که قادر به بهینه سازی سلامت و محافظت از بدن در برابر سرطان می باشند.

آنچه در ادامه آمده است لیستی از مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان است که برخی از آن ها نیز از حمایت های علمی برخوردار هستند.

مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان

فیبر

مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان
مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان

فیبر، بخشی غلیظ کننده غذاهای گیاهی است که در رژیم غذایی سالم به وفور یافت می شود. فیبر در میوه ها، سبزیجات و غلات کامل وجود دارد. سبوس گندم منبع خوبی از فیبر است که در برای پیشگیری از سرطان مفید می باشد. بررسی های انجام شده نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان پستان با مصرف فیبر های خوراکی حدود ۱۲٪ کاهش می یابد.

مصرف فیبر باعث کاهش سطح هورمون استروژن در زنان قبل از یائسگی می شود و به این ترتیب خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می دهد. به زنانی که هنوز یائسگی نشده اند پیشنهاد می شود که روزانه ۲۵ گرم فیبر، برای کمک به پیشگیری از سرطان پستان مصرف کنند. فیبر همچنین یک درمان طبیعی برای یبوست است.

البته بعضی محققان معتقدند که ممکن است فیبر خطر ابتلا به سرطان را کاهش ندهد. اما به احتمال زیاد، رژیم غذایی غنی از فیبر به طور خودکار به معنی کاهش مصرف شکر و افزایش مصرف آنتی اکسیدان ها است که موجب کاهش احتمال ابتلا به سرطان می شود.

تخم کتان حاوی فیبر، اسیدهای چرب امگا ۳ و یک عنصر ویژه به نام لیگنان هستند. مطالعات نشان داده اند که به احتمال زیاد این لینگان ها هستند که مسئول ایجاد نتایج مثبت در مطالعات انجام شده بر روی تاثیر تخم کتان بر درمان سرطان پستان و پیشگیری از آن می باشند.

میوه ها

میوه ها منبع خوبی از فیبر و آنتی اکسیدان ها می باشند. میوه هایی که دارای ویتامین A، C، E و سلنیوم هستند غنی از آنتی اکسیدان می باشند.

آنتی اکسیدان ها مانع واکنش های شیمیایی که می توانند منجر به تغییر در ژن و سلول ها شوند، می شوند. تغییر غیر طبیعی در سلول می تواند نقطه شروع رشد سرطان باشد. وقتی که اکسیژن با مولکول دیگری همراه شود، تغییرات شومی در فرآیند اکسیداسیون رخ می دهد. بنابراین آنتی اکسیدان ها با متوقف کردن این روند می توانند از ایجاد سرطان جلوگیری کنند.

کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها رنگدانه های طبیعی هستند که در بعضی از گیاهان رنگی وجود داشته و در کلروپلاست ها و کروموپلاست های گیاه یافت می شوند. بیش از ۶۰۰ نوع مختلف از این رنگدانه وجود دارد.

مطالعات نشان داده اند که زنانی که سطح کاروتنوئیدهای موجود در خونشان بالا است ممکن است شانس کمتری برای ابتلا به سرطان پستان داشته باشند. برخی از رایج ترین منابع تامین این مواد عبارتند از:

  • هویج
  • اسفناج
  • پاپایا
  • فلفل دلمه ای
  • سیب زمینی شیرین
  • کلم
  • گوجه فرنگی

فلاونول ها و فلاون

مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان
مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان

فلاونول ها و فلاون ها نیز به عنوان فلاونوئیدها شناخته می شوند. این مواد ترکیبات محافظت کننده در گیاهان هستند. زنانی که از این مواد بیشتر مصرف می کنند، کمتر با خطر ابتلا به سرطان سینه مواجه می باشند.

منابع غنی از فلاونول ها عبارتند از:

  • پیاز
  • کلم بروکلی
  • چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ
  • میوه ها
  • شکلات تلخ
  • انواع توت

غذاهای زیر غنی از فلاون ها هستند:

  • گیاهان معطر (مانند جعفری)
  • چای بابونه
  • کرفس

در کل، رژیم غذایی گیاهی، قطعا یک گام در مسیر درست است و انتخاب خوبی برای پیشگیری از سرطان می باشد.

ویتامین D

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که ویتامین D دارای پتانسیل ضد سرطانی است. این ویتامین رشد سلول های سرطانی را متوقف کرده و چرخه تکثیر آن ها را بلوکه می کند.

تحقیقات نشان می دهند که زنانی که بیشتر ویتامین D در بدن دارند، در ماموگرافی تراکم پستان پایین تری دارند. کاهش تراکم پستان با کاهش خطر ابتلا به سرطان همراه است. یک مطالعه نشان داد که زنان یائسه ای که میزان ویتامین D بدنشان بالا است، بیش از ۷۰ درصد کمتر از همتایان خود در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برای تولید ویتامین D در بدن بسیار مهم است. به طور شگفت انگیز، افرادی که پوست تیره دارند، برای جذب این ویتامین به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت. این ویتامین همچنین در ماهی های چرب، روغن کبد ماهی و شیر غنی شده موجود است.

نیاز به مکمل بر اساس زمانی که زیر نور آفتاب سپری می کنید و مقدار کمبودی که دارید متفاوت است. زنان سالخورده معمولا باید روزانه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D دریافت کنند تا بتوانند از استخوان های خود در برابر شکستگی حفاظت کنند. کمبود ویتامین D همچنین ممکن است باعث زوال عقل شود.

انار

یکی از مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان انار است. انار دارای خواص دارویی زیادی است و غنی از فلاونوئیدها و پلی فنول های مفید می باشد. در تحققیات حاضر مشخص شده است که این میوه عجیب و غریب پتانسیل ضد سرطان دارد. در موش های آزمایشگاهی، عصاره ی انار و روغن دانه ی انار، میزان ابتلا به سرطان سینه را حدود ۸۷ درصد کاهش داد. از همه مهمتر این که این میوه عوارض جانبی نیز ندارد.

برای پشگیری از سرطان، روزانه یک عدد انار مصرف کنید. البته مصرف آب انار خالص نیز می تواند جایگزین خوبی باشد. انار همچنین می تواند انسداد شریان ها را کاهش داده و مانع از بیماری آلزایمر، پارکینسون و آرتریت روماتوئید شود.

کورکومین

مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان
مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان

کورکومین ماده فعال در زردچوبه است که برای تهیه بسیاری از غذاهای خوشمزه استفاده می شود. کورکومین ممکن است باعث مرگ سلول های سرطانی شود و حتی در درمان سرطان سینه مقاوم به شیمی درمانی نقش داشته باشد. زردچوبه همچنین یکی از ۱۴ ماده غذایی برتر است که از بدن در برابر پیشرفت سرطان محافظت می کند.

البته زردچوبه دارای جذب کم و متابولیسم سریعی است و همین موضوع منجر به دسترسی بیولوژیک نسبتا کم بدن به آن می شود. اما با استفاده از آن در غذاهای خاص می توانید قابلیت زیستی زردچوبه را تا حد زیادی افزایش دهید.

کورکومین دارای مزایای شگفت انگیز دیگری نیز می باشد. این ماده:

  • ضد التهابی است.
  • می تواند برای درمان استئوآرتریت زانو استفاده شود.
  • می تواند پوست شما را جوان سازی کند.

ماهی های چرب

اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در برخی از ماهی های آب شیرین و آبزیان می تواند نقش مهمی در جلوگیری از سرطان ایفا کند. مطالعات علمی نشان داده اند که مصرف منظم این اسیدهای چرب می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را تا ۱۴٪ کاهش دهد. منظور از مصرف منظم، مصرف ۲ وعده ماهی در هفته است.

روغن زیتون خام

تعدادی از گزارش های علمی و مطالعات اعلام کرده اند که  روغن زیتون می تواند به شما برای کاهش خطرات مرتبط با سرطان سینه کمک کند. بنابراین یکی از مواد غذایی برای جلوگیری از سرطان پستان همان روغن زیتونی است که برخی از زنان از بوی آن بیزار هستند.

با اضافه کردن دو قاشق غذا خوری روغن زیتون به رژیم غذایی روزانه خود می توانید تا حدود زیادی از سرطان جلوگیری کنید. این روغن را به سس سالاد خود اضافه کنید یا آن را قبل از طبخ یا گریل کردن روی ماهی، گوشت و یا سبزیجات بمالید. مصرف روغن زیتون در صبحانه نیز بسیار عالی است.