لوازم آرایشی که در طول روز استفاده می کنید چیست؟

آیا می دانید مصرف روزانه لوازم آرایشی تان در طول روز چقدر است؟

هر زن و دختر جوان به طور معمول در طول روز از ۲۰ مدل لوازم آرایشی بهداشتی مختلف استفاده می‌کند و معمولا ۹ مورد از ۱۰ مورد این محصولات در گروه لوازم آرایشی بهداشتی قدیمی که در کیف لوازم آرایش شما قرار دارند، جای می‌گیرند.

لوازم آرایش

لوازمی که مرور زمان باعث شده باکتری‌ها در آنها رخنه کند. با مصرف این لوازم آرایشی در طول سال حدود ۲ کیلو از این مواد آرایشی جذب پوست شده و وارد بدن می‌شوند. مسلما برخی از این مواد جذب شده عوارض جانبی بسیاری مانند تحریک پوستی، پیری زودرس و سرطان به دنبال داره.

یک شیمیدان که حدود ۳ سال روی تاثیرات لوازم آرایشی بر پوست کار کرده‌ است، می‌گوید: «هنوز نمی‌دانیم که وقتی مواد شیمیایی محصولات آرایشی مختلف با هم ترکیب می‌شوند، چه اثری دارند و مجموع این اثرات ممکن است بسیار خطرناک‌تر از تاثیر هر کدام از این مواد به طور تکی باشه.

خطر ناک تر از رژلب ها

این محقق اعتقاد داره که جذب مواد شیمیایی از طریق پوست خیلی خطرناک‌تر از خوردن رژ لب است. او می‌گوید: «وقتی رژ لب خورده می‌می شه، بسیاری از مواد مضر آن توسط بزاق و آنزیم‌های معده خنثی می‌شوند اما جذب ماده شیمیایی از طریق پوست آن را مستقیما وارد جریان خون می‌کند.

خطر ناک ترین ها کدامند؟

خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی شما وجود داره و باید هنگام خرید با دقت به برچسب لوازم آرایشی از عدم وجود آنها اطمینان حاصل کنید:

تولوئنها

این یکی از فرآورده‌های جنبی نفتی است که در لاک ناخن و دیگه لوازم آرایشی یافت می شه. خطرناک است چون سم موجود در این ماده به سیستم عصبی حمله می‌کنه و عملکرد مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، علاوه بر این در رشد طبیعی جنین وکودکان اختلال ایجاد می‌کنه.

فرمالدئیدهای ترکیبی

این ماده یک ترکیب فرار آلی بوده که به شدت سمی است و معمولا در لاک‌های ناخن و نرم‌کننده‌های مو وجود داره. خطرناک است چون این ماده فرار با پخش شدن هوای اتاق را آلوده می‌کنه، علاوه بر این جزء سم‌هایی است که به کبد آسیب می‌رساند و سرطان‌زاست.

آلومینیوم ها

این ماده فلزی سمی پرکاربرد معمولا در محصولاتی مانند دئودورانت‌های ضدعرق، اسپری‌های بینی و شامپوها وجود داره. خطرناک است چون از آنجا که ترکیباتی با پایه آلومینیوم مانند دئودورانت‌ها معمولا روی پوست نزدیک بالاتنه استفاده می‌شوند، نگرانی‌های زیادی به وجود می‌آورند چون این ماده شیمیایی از طریق پوست جذب ‌می شه و میزان استروژن خون را بالا می‌برد و اثراتی سوء روی سلامت می‌گذارد و درنهایت در سیستم غدد مترشحه داخلی اختلال ایجاد می‌کنه.

پارابنها

این ماده نگهدارنده ترکیبی معمولا در محصولاتی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی و حتی لوسیون‌های بچه وجود داره.خطرناک است چون این ماده می‌تواند در سیستم غدد بدن اختلال جدی به وجود آورد و حتی عامل ایجاد آلرژی‌های مختلف می شه.


منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید