غذای بیشتر، وزن کمتر

غذای بیشتر، وزن کمتر با رژیم غذایی دیان اورنیش

دکتر دیان اورنیش Dean Ornish یکی از متخصصین حوزه رژیم های غذایی برای کاهش وزن است. در این مطلب رژیم غذای بیشتر، وزن کمتر را از دکتر دیان اورنیش مطرح می کنیم و روش کارکرد این رژیم را بیشتر توضیح می دهیم.

تئوری رژیم غذای بیشتر، وزن کمتر بر چه مبنایی استوار است؟

غذای بیشتر، وزن کمتر یکی از معدود رژیم های غذایی است که بر مبنای یک پژوهش علمی می باشد. هدف اصلی از این رژیم غذایی، کاهش بیماری های قلبی نشآت گرفته از چاقی است. اساس و مبنای این رژیم غذایی مصرف فیبر بالا، چربی کم و رژیم غذایی گیاهی با مقدار محدودی از غذاهای لبنی است. هدف این است که در درجه اول به مصرف کربوهیدرات های پیچیده (سبزیجات، میوه و غلات سبوس دار)، چربی های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و محدود کردن مصرف  چربی های اشباع و غذاهایی که حاوی شکر هستند می باشد. در رژیم غذای بیشتر، وزن کمتر به فعالیت بدنی و مدیریت استرس نیز تاکید می شود.

مزایا و معایب رژیم غذای بیشتر، وزن کمتر

مزایا

این رژیم به شما اطمینان می دهد در صورت رعایت رژیم طبق برنامه و انجام حرکات ورزشی و کاهش استرس به صورت کاملا سلامت به وزن ایده آل خود خواهید رسید.

معایب

رعایت این رژیم غذایی برای برخی از افراد دشوار است زیرا متوسط مصرف چربی تنها ۶٪ از کل کالری مورد نیاز، که بطور قابل توجهی پایین تر از حد توصیه شده یعنی ۲۰٪ تا ۳۵٪ است می باشد. این محدودیت به دلیل حذف گوشت از برنامه غذایی است. مصرف فیبر بالا نیز ممکن است یک مشکل باشد در ابتدا بهتر است به آرامی میزان فیبر که مصرف می کنید را افزایش دهید به طوری که بدن به این میزان دریافت فیبر عادت کند.

روش کار رژیم، غذای بیشتر، وزن کمتر

این رژیم از ۴ فاکتور اصلی مطابق شکل زیر تشکیل شده است.

رژیم غذای بیشتر، وزن کمتر
رژیم غذای بیشتر، وزن کمتر

توجه و رعایت ۳ عامل، کاهش استرس، توجه و عشق و فعالیت بدنی بر همگان روشن است اما عامل چهارم یعنی غذاهایی که می خوریم باید چگونه باشد؟

در رژیم، غذای بیشتر، وزن کمتر همانطور که گفته شد خوردن گوشت ممنوع است به جای آن می توانید از جایگزین هایی نظیر سویا استفاده کنید. این رژیم باید با میزان بسیاری از سبزیجات دارای فیبر مانند گریپ فروت، گیلاس، قارچ، گوجه فرنگی، کرفس، پیاز، خیار، کاهو، سیب زمینی، گل کلم، ذرت، نخود، اسفناج، هویج، ماکارونی و همچنین مواد غنی از فیبر مانند سبوس جو، زیتون سیاه، بادام، لوبیا قرمز، پسته، گردو، خرما، عدس، گنکر، نان سبوس دار، لوبیا سفید و آلو تنظیم شود.

غذای بیشتر، وزن کمتر
غذای بیشتر، وزن کمتر

همچنین استفاده از لبنیات پر چرب و چربی های اشباح مانند روغن مایع آفتابگردان نیز ممنوع بوده اسیدهای چرب امگا ۳ مانند تخم مرغ، روغن زیتون و روغن استخراج شده از دانه های روغنی مجاز نظیر بادام، گردو و کنجد ممنوعیتی ندارد.

اما نکته آخر در این رژیم، حذف مواد غذایی دارای شکر مصنوعی و بسیار شیرین مانند قند، شکر، کاکائو و موادی از این دست است. مصرف مواد غذایی مانند میوه ها که دارای شکر طبیعی هستند مانعی ندارد.

رعایت این رژیم به همراه عواملی که در بالا به آن اشاره شد ( فعالیت مستمر و روزانه مانند پیاده روی، کاهش استرس در خانه با استفاده از روش های مدیتیشن و یوگا و افزایش عشق و محبت در خانواده) می تواند تضمین دهد که وزن از دست داده و هرگز به بیماری قلبی که ناشی از وراثت نیست مبتلا نشوید. مجموعه گل گیس برای همه شما همراهان عزیز آرزوی سلامت همیشگی دارد.