شیر مادر چقدر و چگونه؟

شیر مادر چقدر و چگونه؟

نوزاد چند بار در روز شیر می خورد؟

نوزاد یک ماهه باید بین ۸ الی ۱۲ بار در روز از شیر مادر تغذیه کند. خوب سوال اینجاست چرا وقتی کودک از شیر خشک استفاده می کند کمتر از این میزان شیر می خورد؟ پاسخ این است که شیر خشک های معمولا سنگین تر هستند و هضم آن برای دستگاه گوارش دشوار تر است اما شیر مادر سبک است و به دلیل همین سبکی در دستگاه گوارش کودک به سرعت حرکت کرده و کودک پس از تغذیه با سرعت بیشتری گرسنه می شود.

از طرفی تغذیه مکرر نیز کمک خواهد کرد که غدد شیری برای تولید بیشتر شیر تحریک شوند. به همین خاطر در طی چند هفته پس از تولد، شیر مادر بیشتر می شود. کودک بین یک ماهگی تا دو ماهگی باید بین ۷ الی ۹ بار در طول روز شیر بخورد.

در این روش، تغذیه کودک باید هر ۹۰ دقیقه تا ۳ ساعت انجام شود. برخی از کودکان کمتر از ۹۰ دقیقه نیاز به تغذیه داشته و گاهی نیز کودکی بعد از ۳ ساعت نیاز به غذا پیدا می کند در هر حال هرگز نباید فاصله زمانی بین شیر دهی در دو ماه اول تولد نوزاد بیش از ۴ ساعت شود.

در محاسبات این زمان نباید آغاز شیردهی را در نظر بگیرید بلکه باید فاصله بین پایان شیردهی اول و آغاز شیر دهی دوم در بازه ذکر شده قرار گیرد. به عنوان مثال اگر شما ۱۲ ظهر شیردهی را آغاز کرده و ۱۲:۳۰ دقیقه پایان دهید، طبق استاندارد ها، کودک شما باید حداکثر تا ساعت ۴:۳۰ دقیقه عصر ( یعنی حداکثر ۴ ساعت بعد ) مجددا تغذیه شود.

دقت داشته باشید که شیردهی حتما باید از هر دو سینه باشد زیرا وقتی شما تنها از یک سینه کودک را تغذیه کنید، شیر در سینه دیگر باقی مانده و سینه را متورم و دردناک می کند. پس سعی کنید از هر دو سینه به کودک شیر دهید. زمان تعویض سینه بسته به کودک و مادر دارد اما معمولا بین ۵ الی ۱۵ دقیقه یکبار باید شیردهی از سینه ها تغییر کند.

شیر مادر چقدر و چگونه؟
شیر مادر

چطور بفهمیم کودکمان به اندازه کافی شیر مادر را می خورد؟

زنانی که به تازگی مادر می شوند، به خصوص آن هایی که کودک را با شیر مادر تغذیه می کنند اغلب نگران آن هستند که نوزادان آن ها ممکن است به اندازه ی کافی شیر نخورد. شما می توانید مطمئن باشید که کودک شما به اندازه ی کافی غذا می خورد اگر او:

  • حدود ۴ الی ۶ پوشک در روز خیس می کند.
  • خواب خوبی دارد.
  • زمانی که بیدار می شود گریه می کند.
  • وزنش افزایش می یابد.

منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید