دستور پخت زرشک پلو با مرغ مجلسی

دستور پخت زرشک پلو با مرغ مجلسی

زرشک پلو پای ثابت مهمانی های ماست. این غذا یکی از اصلی ترین غذاهای ایرانی محسوب می شود اما متاسفانه اکثر خانم ها دستور پخت اصلی آن را نمی دانند به همین خاطر طعم خانگی این غذا با طعم رستورانی آن بسیار متفاوت است. با ما در ادامه همراه باشید تا به شما دستور پخت زرشک پلو با مرغ مجلسی را بیاموزیم.

مواد لازم برای تهیه زرشک پلو با مرغ مجلسی

مرغ  یک کیلو ( بهتر است از ران و سینه همزمان استفاده کنید.)

آب پیاز ۲ لیوان

فلفل دلمه ۱ عدد

هویج ۱ عدد

لیمو ترش تازه ۱ عدد

زعفران ساییده نصف قاشق غذا خوری

کره ۱۰۰ گرم

زردچوبه یک قاشق غذا خوری

نمک به مقدار لازم

روغن به مقدار لازم

دستور پخت زرشک پلو با مرغ مجلسی
زرشک پلو با مرغ مجلسی

طرز تهیه این غذای خوشمزه:

برای تهیه این غذا باید از شب قبل اقدام کنید ابتدا کره را در قابلمه ای نسبتا بزرگ آب کره و زردچوبه را به آن اضافه کنید. ۱ الی ۲ دقیقه آن را داخل کره تفت دهید تا بوی زردچوبه بلند شود. دقت کنید در این مرحله زردچوبه نسوزد. سپس شعله را خاموش کنید و تکه های مرغ را کف قابلمه پهن کرده و به مواد آغشته کنید. اندازه قابلمه را طوری انتخاب کنید که مرغ های کاملا کف آن جای شود و تکه های مرغ روی یکدیگر نباشد سپس آب پیاز رنده شده، فلفل دلمه ای خرد شده، هویج خرد شده، لیموی حلقه حلقه شده و زعفران  ساییده که در یک لیوان آب دم داده اید را بر روی مرغ ها بریزید و در آخر نمک را بر روی مرغ ها بپاشید در ظرف را محکم بسته و آن را حدود ۱۲ ساعت در یخچال نگه دارید. بعد از گذشت این زمان قابلمه را در همان حالت بدون این که آب بر روی مرغ ها بریزید، بر روی گاز قرار داده و شعله را زیاد کنید وقتی آب داخل قابلمه جوش آمد شعله را کم کنید و اجازه دهید ۲ ساعت بر روی شعله کم باقی بماند. مطمئن باشید اگر اندازه شعله و اندازه تکه های مرغ مناسب باشد در این مدت مرغ ها پخته می شود. سپس مرغ ها را از آب بیرون آورده و آن ها را در روغن با شعله کم سرخ کنید.

روش تهیه سس مرغ

برای سسی که همراه زرشک پلو با مرغ مجلسی سرو می شود باید مقداری کره را در قابلمه آب کرده و رب را به آن اضافه کنید و ۲ الی ۳ دقیقه با شعله متوسط آن را تفت دهید سپس آب باقی مانده از قابلمه مرغ را از صافی رد کرده و به رب در حال سرخ شدن اضافه کنید. برای طعم بهتر یک الی ۲ قاشق آب لیمو به سس اضافه کنید. این غذا را با زرشک پلو سرو کرده و نوش جان کنید.