چرا با وجود رژیم غذایی و ورزش دچار چاقی می شویم؟

چرا با وجود رژیم غذایی و ورزش دچار چاقی می شویم؟

دلایل آشکاری برای افزایش وزن از جمله مصرف کالری بیش از حد معمول و یا کاهش میزان فعالیت بدنی در زندگی وجود دارد. با این حال، برخی از مردم حتی زمانی که حواسشان به خوردن و میزان کالری غذاها هست و ورزش را به صورت مداوم انجام می دهند باز هم دچار چاقی هستند. بیایید نگاهی عمیق تر به دلایل ممکن برای افزایش وزن در این مطلب بیاندازیم.

خواب ناکافی

اگر خوابتان تنظیم نباشد میل بیشتری به خوردن غذا در وعده غذایی شام دارید. با این حال، دلیل دیگر ارتباط کمبود خواب با اضافه کردن وزن، تغییرات بیوشیمیایی در بدن، ناشی از محرومیت از خواب می باشد که می تواند حس عدم سیری پس از خوردن را منتقل کند.

استرس

ترشح کورتیزول، به اصطلاح “هورمون استرس،” زمانی که استرس دارید افزایش می یابد که این هورمون به نوبه خود، موجب افزایش اشتها می شود.

داروهای ضد افسردگی

یکی از اثرات جانبی بسیاری از داروهای ضد افسردگی افزایش وزن است. در حالی که شما هرگز نباید مصرف دارو را خود سرانه متوقف کنید، می توانید اگر دچار اضافه وزن شدید با دکتر خود در مورد تغییر برنامه درمانی خود صحبت کنید.

چرا با وجود رژیم غذایی و ورزش دچار چاقی می شویم؟
چرا با وجود رژیم غذایی و ورزش دچار چاقی می شویم؟

استروئیدها

داروهای استروئیدی مثل پردنیزون علل شناخته شده ای برای افزایش وزن ناشی از احتباس مایعات و افزایش اشتها هستند. میزان افزایش وزن بستگی به دوز دارو و مدت زمان مصرف آن دارد. استروئیدها همچنین می توانند یک تغییر موقت در توزیع چربی بدن را به همراه داشته باشند، به طوری که افزایش چربی در شکم یا پشت کردن را سبب شوند.

داروهای افزایش دهنده وزن

داروهای آنتی سایکوتیک مورد استفاده در درمان اختلالات مانند اسکیزوفرنی یا اختلال دو قطبی، و همچنین مواد مخدر تجویزی برای درمان تشنج، میگرن، دیابت، فشار خون بالا نیز می تواند موجب چاقی شود.

قرص های ضد بارداری

بسیاری از زنان بر این باورند قرصهای ضد بارداری ترکیبی خوراکی (قرص های کنترل بارداری) باعث افزایش وزن می شوند. با این حال، هیچ شواهد علمی در این مورد وجود ندارد. برخی از زنان ممکن احتباس مایعات خفیف با این داروهای داشته باشند که معمولا موقتی است.

کم کاری تیروئید

علائم و نشانه های غده تیروئید شامل خستگی، احساس سرما، و افزایش وزن است. داشتن سطح بیش از حد هورمون تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) سوخت و ساز بدن را کند می کند و باعث افزایش وزن می شود کم کاری تیروئید با دارو قابل درمان است.

یائستگی

بسیاری از زنان با ورود به دوران یائستکی دچار اضافه وزن می شوند. این بدان علت است که با بالا رفتن سن میزان سوخت و ساز کم می شود اگر روش زندگی در این دوران تغییر کرده و فعالیت بدنی را افزایش دهید دچار اضافه وزن نخواهید شد.

سندرم کوشینگ

سندرم کوشینگ یک بیماری است که با افزایش میزان هورمون کورتیزول همراه است. افزایش این هورمون به دلیل استفاده از داروهای استروئیدی برای آسم، بیماری لوپوس، آرتریت می باشد. میزان بیش از حد کورتیزول می توانید باعث افزایش وزن و افزایش چربی در اطراف صورت، گردن، کمر، و قسمت فوقانی پشت شود.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS، یک بیماری هورمونی است که زنان در سن باروری به آن دچار می شوند. زنان مبتلا به PCOS به طور معمول کیست های کوچک بسیاری در درون تخمدان خود دارند. PCOS باعث عدم تعادل هورمونی است که می تواند به موهای اضافی بدن، آکنه، و مقاومت به انسولین منجر شده که همگی می توانند به افزایش وزن منجر شوند. در PCOS، افزایش وزن متمایل به تجمع چربی در ناحیه شکم می باشد.

ترک سیگار

ترک سیگار می تواند سوخت و ساز بدن را تنظیم کرده و موجب افزایش وزن شود.

راهکار برای مقابله با افزایش وزن چیست؟

قانون ۱: اگر شما افزایش وزن دارید …

هرگز مصرف هر دارو را بدون مشورت با دکتر خود متوقف نکنید. دارو ممکن است برای سلامت شما ضروری باشد.

قانون ۲: اگر شما افزایش وزن دارید …

اگر داروهای مخدری که جز عوامل افزایش وزن هست را استفاده می کنید و به دنبال درمان هستید هرگز از روش های توصیه شده افراد غیر متخصص استفاده نکنید زیرا عوارض جانبی برای افراد مختلف متفاوت است.

قانون ۳: اگر شما افزایش وزن دارید …

اگر به دلیل احتباس آب دچار چاقی شده اید عصبی نشوید این چاقی می تواند با دارو و رژیم غذایی مناسب درمان شود.

قانون ۴: اگر شما افزایش وزن دارید …

پزشک تنها فردی است که می تواند به شما در درمان چاقی کمک کند.

قانون ۵: اگر شما افزایش وزن دارید …

اگر به دلیل کاهش سوخت و ساز به چاقی دچار شده اید سوخت و ساز بدنتان را با استفاده از ورزش افزایش دهید.


منتشر شده

در

,

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید