قاتل زنان در سن باروری

قاتل زنان در سن باروری

سن باروری زنان از سوی سازمان بهداشت جهانی ۱۵ تا ۴۴ سال تعیین شده است. به گزارش این سازمان WHO قاتل زنان در این سنین به ترتیب زیر می باشند:

قاتل زنان

برای زنان در سن ۱۵ الی ۴۴ سال، ایدز یا HIV علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. رابطه جنسی نا امن عامل خطر اصلی در کشورهای در حال توسعه است. عوامل زیستی، عدم دسترسی به اطلاعات و خدمات بهداشتی، آسیب پذیری اقتصادی و نابرابری قدرت در روابط جنسی زنان، به خصوص زنان جوان، از دیگر عوامل ابتلا به عفونت HIV است.

مرگ و میر مادران ها در هنگام زایمان دومین قاتل زنان در سن باروری است. هر سال، حدود ۲۸۷ هزار زن به دلیل عوارض دوران بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند که ۹۹٪ از آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

سل اغلب با عفونت HIV در ارتباط است و در میان پنج علت اصلی مرگ در کشورهای کم درآمد، در میان زنان در سن باروری است.

آسیب هایی که از طرف خود زنان به بدنشان وارد می شود و صدمات جاده ای در میان ۱۰ علت شایع مرگ در میان زنان بزرگسال (۲۰-۵۹ سال) در سطح جهانی است. در جنوب شرقی آسیا، سوختگی در میان ۱۰ علت اصلی مرگ در میان زنان ۱۵ الی ۴۴ ساله است. زنان بیشتر در معرض صدمات مربوط به سوختگی و مرگ و میر ناشی از آن هستند. این سوانح معمولا در هنگام پخت و پز یا بر اثر خشونت خانواده رخ می دهد.

سرطان دهانه رحم دومین نوع سرطان در زنان در سراسر جهان است.

قاتل زنان در سن باروری
قاتل زنان

خشونت علیه زنان در سراسر جهان گسترده است. ارقام نشان می دهد که ۳۵ درصد از زنان در سراسر جهان، خشونت جنسی را در طول عمر خود تجربه کرده اند. به طور متوسط، ۳۰ درصد از زنانی که در یک رابطه هستند از خشونت جسمی و جنسی توسط شریک زندگی خود رنج می برند.

زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به افسردگی و اضطراب هستند. افسردگی پس از زایمان، ۲۰٪ از مادران را در کشورهای کم درآمد و متوسط رو به پایین تحت تاثیر قرار می دهد.

ناتوانی، که ۱۵ درصد از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار داده است، در زنان نسبت به مردان شایع تر است. زنان معلول در سلامت فقیرتر، در سطح آموزش پایین تر و در مشارکت اقتصادی کمتری نسبت به زنان سالم هستند. زنان بزرگسال معلول حداقل ۱٫۵ برابر بیشتر از زنان سالم احتمال دارد قربانی خشونت باشند.

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) که یک بیماری ریوی تهدید کننده زندگی است، در زنانی که مصرف کننده دخانیات هستند و زنانی که در معرض آلودگی های حاصل از سوخت های جامد مثل چوب و ذغال سنگ قرار دارند شایع تر است. یک سوم از تمام مرگ و میر های مرتبط با COPD مربوط به زنان است.