طرز تهیه شامپو خانگی برای درمان شوره سر

طرز تهیه شامپو خانگی برای درمان شوره سر

شوره سر اصولا به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می شود. پس برای درمان آن نیاز به یک مرطوب کننده داریم. در ادامه این مطلب طرز تهیه شامپو خانگی برای درمان شوره سر را فرا خواهید گرفت. در تهیه این شامپو سعی شده از روی موادی که شامپوهای تجاری از آن ها تهیه می شود کپی برداری شود. در واقع مواد تشکیل دهنده این دستور العمل بسیار نزدیک به موادی است که برندهای معروف برای تهیه محصولات خود از آن ها استفاده می کنند.

مواد تشکیل دهنده شامپو درمان شوره سر

  • صابون مایع: پایه تهیه این شامپو طبیعی، صابون مایع است. این ماده کف فوق العاده داشته و در شستشو و تمیزی نیز حرف اول را می زند.
  • روغن شیاباتر: این روغن از دانه های درختی آفریقایی به نام درخت شیا تهیه می شود و غنی از اسیدهای مفید مانند اسید لینولئیک، اسید استئاریک و اولئیک اسید می باشد. این روغن قرن های پیش برای نرم کردن موهای مجعد استفاده می شده است.
  • روغن نارگیل: برای تهیه این شامپو از روغن نارگیل هم استفاده می شود زیرا شامل درصد بالایی از اسید لوریک است که برای کمک به کاهش شکستگی مو فوق العاده است. این ماده برای درمان شوره سر و رشد موها نیز مفید است.
  • روغن بادام شیرین: روغن بادام شیرین کمک می کند تا رطوبت و نرمی مو در حالی که رشد می کند حفظ شود. همچنین باعث می شود مو روشن، ابریشمی و براق شود.
  • سایر روغن های مفید: رزماری اسانس فوق العاده ای برای مو و کاهش شوره سر و کنترل تولید روغن است. اسانس اکالیپتوس نیز برای کمک به تولید روغن در پست سر مفید است و به عنوان یک قابض به منظور کاهش حجم منافذ در پوست سر، عمل می کند.
طرز تهیه شامپو خانگی برای درمان شوره سر
طرز تهیه شامپو خانگی برای درمان شوره سر

طرز تهیه شامپو خانگی برای درمان شوره سر

۱۰۰ گرم صابون مایع
۳۰ گرم آب مقطر
۳۰ گرم روغن بادام شیرین
۳۰ گرم روفن شیاباتر ذوب شده
۱۲۰ گرم روغن نارگیل ذوب شده
۲۰ قطره اسانس رزماری
۵ قطره اسانس اکالیپتوس

توجه داشته باشید که اسانس رزماری برای زنان باردار، افراد مبتلا به صرع، افراد مبتلا به فشار خون و کودکان زیر ۱۰ سال و اسانس اوکالیپتوس برای کودکان زیر ۱۰ سال نباید استفاده شود. اگر هر کدام از این شرایط را دارید اسانس رزماری و اکالیپتوس را حذف کرده و به جای آن اسانس سنبل را اضافه کنید.

صابون مایع و آب را در یک ظرف در بسته بریزید. می توانید برای این کار از سرنگ بزرگ استفاده کنید. روغن بادام شیرین را به آن اضافه کرده و خوب تکان دهید. روغن نارگیل و روغن شیاباتر را در ماکروفر ذوب کنید و به مخلوط خود اضافه کنید. در این مرحله باید مواد را خوب تکان دهید. پس از ترکیب شدن نوبت اسانس ها است. اسانس ها را ریخته و دوباره مخلوط را تکان دهید.

طرز استفاده از این شامپو برای درمان شوره سر

بطری را قبل از هر بار استفاده، خوب تکان دهید چون روغن ها پس از ساکن ماندن مایع از آن جدا می شود. سپس مواد را نوک انگشتان خود ریخته و مستقیما به پوست سر به مدت ۲ دقیقه ماساژ دهید. سپس با آب بشوید. مراقب باشید محلول به هیچ عنوان به چشمتان وارد نشود.