عواملی که شانس بارداری در زنان را تغییر می دهد

چرا برخی از زنان دیرتر از سایرین باردار می شوند؟

بارداری به نظر ساده می رسد اما اغلب، باروری یک داستان دو طرفه است. داستانی از زنان باردار و زنانی که از ناباروری رنج می برند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها (CDC) تخمین می زند که حدود ۱۲ درصد از زنان آمریکایی در سنین ۱۵ تا ۴۴ سال با ناباروری مبارزه می کنند. اما انجمن آمریکایی پزشکی باروری اعلام کرده است که تنها ۵ تا ۱۰ درصد از زنان از ناباروری با علت ناشناخته رنج می برند، که برای آن ها هیچ علت ظاهری وجود ندارد. اما کارشناسان برای زنان دیگر، که نابارور نیستند این پنج عامل را معرفی می کنند که می توانند تاثیر عمده ای بر شانس بارداری آن ها داشته باشند.

عواملی که شانس بارداری در زنان را تغییر می دهد

سن

اگر شما جوان هستید از کیفیت و کمیت بهتری در تخمک هایتان برخوردار می باشید. با بالا رفتن سن تعداد تخمک های بارور در بدن زنان تغییر می کند. نظر پزشکان در مورد اوج باروری متفاوت است. دکتر استیر متخصص زنان می گوید که بین سنین ۲۰ و ۲۴ تخمک زنان از بهترین کیفیت برخوردار است. مری جین مینکین استاد بالینی زنان و زایمان در دانشگاه ییل معتقد است که بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال شانس بارداری در بیشترین میزان خود است. او می گوید شانس باروری به طور قابل توجهی بین سنین ۳۵ تا ۴۰ کاهش می یابد. الیزابت گینزبرگ، مدیر بخش پزشکی فن آوری کمک به باروری زنان در بیمارستان بریگهام بوستون می گوید، پس از ۴۰ سالگی، مسائلی مانند خطر بالاتر ابتلا به اختلال کروموزومی نگران کننده خواهد شد.

سیگار

سیگار کشیدن باعث از دست دادن تخمک شده و شانس باروری را کاهش می دهد. دکتر  گینزبرگ معتقد است که اگر شما باردار شوید، و هنوز هم به سیگار کشیدن ادامه دهید،  خطر سقط جنین شما را تهدید خواهد کرد. پزشکان معتقدند که سیگار کشیدن باعث می شود سن تخمدان ها کمتر شود. بر طبق همین نظریه زنان سیگاری ۱ الی ۲ سال زودتر از زنان عادی یائسه می شوند.

عواملی که شانس بارداری در زنان را تغییر می دهد
عواملی که شانس بارداری در زنان را تغییر می دهد

وزن

تحقیقات نشان می دهد که یک ارتباط بین وزن و ناباروری وجود دارد. به همین دلیل به بسیاری از بیماران، که به دلیل افزایش وزن شانس بارداری پایینی دارند توصیه می شود ابتدا وزنشان را کم کنند. بدن کسی که عادی تر است، کمتر احتمال دارد مشکل ناباروری داشته باشد. در حالی که چاقی به ناباروری مرتبط است. این خطر همینطور برای زنان با وزن بسیار کم نیز مصداق دارد. بدن برخی از دوندگان مسافت های طولانی به دلیل درصد پایین تر از چربی، تمایل به کاهش باروری دارد. بدن این افراد معمولا سطوح پایین تری از هورمون دارد. این  به دلیل سطوح چربی بدن و تاثیر بر سیگنالینگ بین غده هیپوفیز ایجاد می شود. تاثیر بر این غده بر روی هورمون های بخش های مختلف بدن و به طبع هورمون تخمدان مشاهده می شود.

دوره

هر تخمک بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از تولید، حداکثر قدرت باروری را دارد. بنابراین بهترین زمان رابطه جنسی برای باردار شدن، نزدیک به زمان تخمک گذاری است. این زمان دو هفته قبل از دوره پریود شماست. سعی کنید هر دو الی سه روز در این دوره نزدیکی داشته باشید تا شانس بارداری تان بیشتر شود.

شرایط خاص

مسائلی مانند اندومتریوز، که در آن بافت مشابه پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند، می تواند خطر ابتلا ناباروری را افزایش دهد. از شرایط مشابه می توان به سندرم تخمدان پلیکیستیک (PCOS)، اختلال در غدد درون ریز، که می تواند سیگنال های هورمونی را تغییر دهد، سابقه بیماری التهابی لگن (PID) که می تواند نقش موثر بر روی مسدود کردن لوله های فالوپ ایجاد کند، نام برد. مسدود شدن یک لوله در PID حدود ۱۰ درصد، دو لوله در حدود ۲۵ درصد، و سه لوله در حدود ۵۰ درصد شانس بارداری را کاهش می دهد.