بیماری های قلبی در زنان و عوامل افزایش خطر

بیماری های قلبی در زنان و عوامل افزایش خطر

بیماری های قلبی یکی از بیماری هایی است که بین زنان و مردان مشترک است. در گذشته به دلیل عدم پیش آگهی و فقر در جهان، زنانی که مبتلا به بیماری های قلبی می شدند دیرتر تشخیص داده می شدند. در واقع تشخیص درد زنان زمانی انجام می شد که بیماری پیشرفته کرده و مرگ آن ها را تهدید می کرد. در حال حاضر نیز بیماری های قلبی در زنان عامل ۴۰ درصد از کل مرگ و میرهای زنان آمریکایی است. در ادامه این مطلب در مورد بیماری های قلبی در زنان بیشتر صحبت خواهیم کرد.

بیماری های قلبی در زنان

زنان و حملات قلبی

نشانه های حمله قلبی در زنان ممکن است متفاوت از آن چیزی باشد که مردان تجربه می کنند. به همین خاطر اکثر زنانی که به حمله قلبی دچار می شوند از بروز آن هیچ اطلاعاتی ندارند. زنان در زمان حمله قلبی نشانه هایی مانند احساس سوزش در قسمت فوقانی شکم، سبکی سر، ناراحتی معده، و عرق کردن را تجربه می کنند. از آنجا که این درد در زنان به طور معمول در نیمه سمت چپ قفسه سینه احساس نمی شود، بسیاری از زنان ممکن است علائم یک حمله قلبی را نادیده بگیرند. حملات قلبی معمولا در زنان شدیدتر از مردان است. به طوری که در سال اول پس از حمله قلبی، زنان بیش از ۵۰ درصد بیشتر از مردان می میرند. در ۶ سال اول پس از اولین حمله قلبی، زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان به حمله قلبی دوم مبتلا می شوند.

استروژن و بیماری های قلبی در زنان

مطالعات نشان داده اند که پس از یائسگی، زنان افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تجربه می کنند. محققان این الگو را به کاهش سطح هورمون استروژن در دوران یائسگی، که حدودا در سن ۵۰ سالگی رخ می دهد، مربوط می دانند. استروژن تخمدان، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا “کلسترول خوب”) را بیشتر کرده و لیپوپروتئین با چگالی پایین را (LDL یا “کلسترول بد”) کاهش می دهند. کاهش طبیعی سطح استروژن که در یائسگی رخ می دهد منجر به کاهش “کلسترول خوب” و بالا رفتن “کلسترول بد” شده در نتیجه خطر بیماری های قلبی در زنان افزایش می یابد. از هر ۴ زن بالای ۶۵ سال یکی به نوعی از بیماری های قلبی شناخته شده، رنج می برد.

بیماری های قلبی در زنان و عوامل افزایش خطر
بیماری های قلبی در زنان و عوامل افزایش خطر

فاکتورهای قابل تغییر برای جلوگیری از بیماری های قلبی در زنان

زنان باید از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و اهمیت ایجاد تغییرات در شیوه زندگی که ممکن است آن خطرات را کاهش دهد، آگاه باشند. عواملی مانند نژاد، افزایش سن و سابقه خانوادگی بیماری قلبی را نمی توان تغییر داد. اما عوامل خطر دیگر که در ادامه آن ها را ذکر می کنیم قابل تغییر هستند. پس با تغییر آن ها سلامت قلب و عروق خود را تضمین کنید.

  • سیگار کشیدن
  • فشار خون بالا
  • کلسترول
  • چاقی
  • دیابت
  • عدم فعالیت بدنی
  • قرص های ضد بارداری
  • مصرف بیش از حد الکل
  • استرس
  • افسردگی

منتشر شده

در

توسط

برچسب‌ها:

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید